Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2009 14:53 - Толстоизмът в Странджа
Автор: tolstoist Категория: Технологии   
Прочетен: 996 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 30.07.2009 15:15




През 1906 г. в с. Алан Кайряк (Ясна поляна), Бургаско е създадена втората толстоистка колония в България. Нейни основатели са Христо Досев (1887 – 1919 г.) от Стара Загора, Димитър Жечков (1887 – 1907 г.) от Бургас и Стефан Андрейчин (1869 – 1961 г.) от Габрово. Първите двама напускат следването си в чужбина и се завръщат в България с цел да създадат комуна. Кметът на с. Алан Кайряк Стамо Грудев им предоставя жилище и земя. Към тримата се присъединяват още двама българи и петима руснаци.От селото към тях се присъединява учителя Никола Венетов и Георги Керанков.От Бургас им помага работника Георги Жеков. Занимават се с градинарство и издават сп. “Възраждане” (1907 – 1935 г.), в което популяризират толстоизма. Кореспондират с Л. Толстой, който казва за списанието, че е" единственото списание в света, отстояващо напълно неговите идеи."
Самият Толстой стига до тези идеи като преживява на петдесет години духовно възкресение. Отрича се от романите си “Война и мир” и “Ана Каренина” и ги нарича несъзнателно творчество. Новото религиозно съзнание, което споделя, е наречено “толстоизъм” – плод на трескав самоанализ на живота и превод от старогръцки на евангелията, които тълкува съобразно своя превод. Според Толстой учението на самия Христос е коренно различно от това на църквата, била тя православна, католическа или протестантска. Христос е само човек, изявил духовната си същност, която е от Бога. Тази божествена същност е във всеки човек, стига той да следва своята съвест и разум. Основен закон на тази същност е любовта към всички хора, която изключва насилието в каквато и да е форма и включва готовността да се понесе насилие без да се отвръща с насилие. Това е казал и показал Христос на хората и това е истинският религиозен живот. В учението на Христос няма първороден грях, изкупление и възкресение – те са добавени от ап. Павел, за да прикрият истинската проповед на Христос, която установява Царството Божие на земята-без насилие и частна собственост на земята.Без привилегировани хора,  професии и институции, без религиозни обреди и идолопоклонство.Човешкият дух ,чрез връзката му с Бога(разбиран като разум и морал)ще твори и новите форми на обществен живот.Новите религиозно-социални съчинения на Толстой са: “Изповед”, “Изследване на догматичното богословие”, “Съединение и превод на четирите евангелия”, “Моята вяра”, “Царството божие е във вас”, “Но какво да правим”, романът “Възкресение”... Л. Толстой отказва алкохола, цигарите и става вегетарианец. Отказва се от собствеността над земята си, имението си и от авторските си права. Работи физически труд, оре, коси, шие обуща...През 1901г. Толстой е отлъчен от руската православна църква,а порано-1897г. толстоизмът е забранен и преследван,защото отрича държавата и църквата.Толстоистите са заточвани в Сибир или изгонвани от Русия. 
Завладени от идеите и личния  пример на Лев Толстой са хиляди хора по света, включително и младите българи в с. Алан Кайряк. Христо Досев се среща лично с Вл. Чертков и Лев Толстой, издава и спомените си “Близо до Ясна поляна”. През 1909 г. колонията е закрита от българските погранични власти. Хр. Досев се заселва в Русия – гр. Майкоп (Кавказ) и работи в руска комуна. Един от посетителите на колонията в с. Алан Кайряк, Пейо Гальов (1891 – 1967 г.) ще основе втората толстоистка комуна в Странджа в с.Урумкьой (Индже войвода) през 1921 г. Участниците в нея са учители: Наню Маринов, Дона Кошева от Казанлък, Иванка Домова от Бургас, Борис Гюдюлев от с. Шипка, Тодор Парасков от Казанлък... Б. Гюдюлев е отказал военна служба и е излежал присъдата си в затвора.Всички получават като дарение работно облекло от известната бургаска общественичка Жени Патева,която кореспондира със Ст.Андрейчин от1908 до смъртта си.В комуната гостува Генчо Пирьов – бъдещ професор по педагогика и психология, който се опитва да създаде комуна до Варна през 1923 г. Колонистите са подложени на натиск от военните, за да напуснат граничния район и “да не учат хората на кротост”. Комуната просъществува две години, състои се от 12 човека, обработващи 60 дка земя. Двете колонии в Странджа са опит за установяване на нравствено-религиозен комунизъм, изведен от разумно религиозно съзнание, основаващо се на божествената същност на човека, изявяването на която е връзката с Бога и волята на Бога. Не случайно по същото време в Русия съществуват две форми на комунизъм – атеистично-марксическа и религиозно-сектантска, която включва и толстоизма.
През 1998 г. е открита музейна сбирка “Българска Ясна поляна” към читалище “Лев Толстой” в с. Ясна поляна, Бургаско. Тази сбирка е единствената в света, посветена на толстоизма, макар и на една колония, но инициативата е още в зародиш. Това не е случайно, защото след Русия, България е с най-масовото толстоистко движение в света по последователи, брой вестници, списания и издателства, а по отношение на броя на преводите и изданията на религиозно-социалните съчинения на Л. Толстой, България е на първо място, дори пред Русия, до 9.IX.1944 г.
Преоткриването на ценностите на толстоизма е нужно на разумния човек и на разумното общество.


Повече за толстоизма: www.tolstoizam-tolstoy.com



В.Г.Чертков(1854-1936г.)-Висш руски аристократ отказал се от привилегиите си и от 1883г. най-близък приятел и съмишленик на Лев Толстой.Изгонен от Русия и издател на религиозните му съчинения в Англия.Редактор на 90т.издание на произведенията на Толстой в СССР(1928-1958г.)Организатор и ръководител на толстоизма в Русия.



Тагове:   Странджа,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tolstoist
Категория: Политика
Прочетен: 2095664
Постинги: 1631
Коментари: 412
Гласове: 1176
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930