Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.06.2009 17:51 - Нужда от религия в политиката-мисли на Цончо Цончев
Автор: tolstoist Категория: Технологии   
Прочетен: 618 Коментари: 0 Гласове:
1



Защо е необходимо религията, независимо каква е тя, да присъства в обществения дебат и в правенето на политиката и законите в съвременната светска държава? Първо, както бе споменато, за да не се капсулират религиозните общности, да не се подклажда омразата и фанатизма и второ, много по-важно, за да може моралът, който дарява с живот и благоденствие всяка човешка общност, да излезе от канцелариите на бездушните социални инженери и държавни чиновници, от главите на обърканите с логически глупости интелектуалци и да се върне там, където винаги е бил, да се върне към истинския си извор – религията и личната вяра.

Религиозното чувство, вярата, е онова съкровено нещо, което подрежда нашия свят, което действително цени и се грижи за свободата на словото и толерантността. То носи мира със себе си. Не бива да забравяме, че най-добрите черти на човешката цивилизация – обич, толерантност, търпение, приятелство, милосърдие, разум, стремеж към свобода и справедливост – имат за източник вярата и то преди всичко вярата в Бога. Тази нова дефиниция “свобода от религията” противоречи на най-старата човешка традиция – упражняваното от религиозните групи морално и духовно влияние върху обществото. Нещо повече, тази дефиниция противоречи на цялата западна история, която бе построена на здравите основи на християнството, древногръцкия рационализъм и юдаизма.

Християните искаха да премахнат робството и го премахнаха, християните помогнаха за справянето с икономическите кризи на ХХ век, техните идеи бяха в основата на Новия курс, те са в основата на най-старите демократични движения, те са създателите на най-големите университети в света, религиозният морал беше в основата на Движението за граждански права през 60-те години в САЩ и протестите срещу войната във Виетнам, християните бяха най-наясно какво се случва в комунистическите държави и не се поддадоха на съветската пропаганда, те не се пречупиха и под терора на тоталитаризма, те са цивилните, които днес с риск за живота си стоят в Ирак и помагат на местното население… Може ли тези хора, тяхната религия и вяра да бъдат изключени от политическия и обществен дебат, трябва ли те да бъдат държани далеч от правенето на закона в съвременната светска държава? Отговор на този въпрос трябва да търсим не от “интелектуалците”, политиците или чиновниците, а от самите себе си, от нашата съвест и право на лични убеждения.


--------------------------------------------------------------------------------


Текстът е публикуван за първи път в електронното издание “Свобода за всеки”. Цончо Цончев е на 31 години, женен. Завършил е политология във Варненския свободен университет, посещавал е лекции в Лондонското училище по икономика и политически науки. В момента е главен редактор на електронното издание за политика, икономика и идеи Media Times Review


--------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------

Форуми Media Times Review
Автор: MPM
Дата: 15.01.2006, 21:28:48
Текст: Dobra statija, kojato porazhda slednija fundamentalen vypros. Ako chast ot novite "evropejski cennosti" e podmjanata na obshtoto ni evropejsko hristijansko nasledsvo s politicheski korekten ateizym, pri nalichieto na znachitelno fundamentalistko ili pone potencialno-fundamentalistko isljamsko naselenie na kontinenta, rezultatyt ateistichni Evropejski Shtati ustremili se kym tehnicheski progres li shte e, ili isljamizirana Evropa? Spored men, po-skoro vtoroto. Nezavisimo, che mozhe da ima i hora, smjatashti che pyrvoto e po-verojatno, edno e jasno -- ne e syvsem sigurno koja ot dvete vyzmozhnosti shte se realizira. V takyv sluchaj, nalaganeto na politicheski pravilen ateizym kato osnovna evropejska "cennost" syvsem ne e interesna bjurokratichna prishtjavka ot Brjuksel, a opit za socialno inzhenerstvo predstavljavasht opasna igra s ogynja, posledstvijata ot kojato ne sa syvsem jasni za evropejskata ni civilizacija. Sledovatelno, nie bi trjabvalo da ne priemame opitite da se izkljuchi hristijanstvoto kato osnovata na nashija obsht evropejski dom. Ako, razbira se, podobna osnova e obshtoprieta v ES, Turcija njama mjasto v obshtnostta, osven ako ne zapochne da spodelja tazi osnova. V protiven sluchaj, ako ES prodylzhi da se razviva na osnovata na ateizma i v systojanie na neprekysnat demografski sriv svyrzan s urbanizacijata i s narastnalite prava na zhenite, prisyedinjavaneto na Turcija kym ES shte byde samo preljudija kym sigurnata isljamizacija na Evropa. Spored men, kolkoto i paradoksalno da zvuchi, tazi dilema trjabva da se postavi naj-napred pred vokalnite levi, feministichni i pravozashtitni organizacii v ES. Vreme e te da opredeljat kakvo predpochitat -- da prodylzhat da si krjakat v hristijanska Evropa bez njakoj da im obryshta goljamo vnimanie, ili da mlyknat zavinagi v isljamizirana Evropa, kydeto naj verojatno dneshnite vyztorzheni lesbijki-feministki i ateistki shte trjabva da metnat po edno seriozno feredzhe i da zarazhdat dechica na porazija :-). Siguren sym, che te pyrvi shte zashtitjat hristijanskija evropejski model. Problemyt na tozi model, obache, e demografski, t.e. lipsata na vyzproizvodstvo na naselenie i neobhodimostta ot imigracija. Taka che, ako njama fundamentalno novo reshenie na tozi problem, ili ako ne se izpolzva umelo kitajska, ili latinoamerikanska imigracija vmesto isljamska, neshtata ne izglezhdat hich rozovi za starija kontinent.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: ..
Дата: 29.01.2006, 19:48:36
Текст: Tova zna4i li 4e wvropeidnata rasa e zaduljitelno da iz4ezne napulno?

Spokoino.Az 6te se pogrija dobre za vuzproizvodstvoto;-DDDD

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: иванов
Дата: 09.02.2006, 11:11:56
Текст: Събитията след публикуването на карикатурите на Мохамед в европейските вестници доказват истината в тази статия. Прекаленият секуларизъм ражда насилие, както ражда насилие и прекаленият религиозен фанатизъм.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор:
Дата: 13.09.2006, 08:44:25
Текст: Не разбирам съвсем добре патоса на статията. В края на краищата нарастващият секуларизъм в западна Европа е резултат не на някакъв вид официална политика или пропаганда, а по-скоро на културни и обществени процеси, които в края на краищата също изразяват един вид свободен избор - изборът на европейците, за които религията очевидно не е достатъчна като отговор на техните морални проблеми (това само между другото - казвам го само защото религията тук се посочва като основа на всяко морално чувство, докато според мен нещата се подрждат по друг начин, първо идва моралното чувство, а религията е само един от неговите възможни изрази). Разбира се, това не означава, че тя трябва да бъде отстранена от обществения дебат - но основания за такова твърдение и без това няма. Религиозните организации, групи и личности са достатъчно активни в Европа. От друга страна, засилването на християнския фундаментализъм в САЩ според мен показва достатъчно ясно опасностите, свързани с прекаленото присъствие на религиозността в обществения дебат.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: от USA
Дата: 31.10.2006, 15:27:22
Текст: Какви опасности точно има в САЩ от християнския фундаментализъм (ако въобще има такова нещо като "християнски фундаментализъм")? Аз нещо не съм видял хора да измират от "прекалено присъствие на религиозността в обществения дебат." Напротив, по всеобщо признание Америка днес е по-сигурна и по-просперираща от през 70-те, когато общественият дебат е бил напълно светски. Аз живея на място, където почти всеки е вярващ и ходи на църква, пасторите редовно се намесват в политиката със съвети и дори критики към държавни служители, самите държавни служители публично споделят своята религиозна вяра и всяко обществено събитие започва и завършва с молитва. И не съм видял никакви страшни опасности от това. Точно обратното, няма никаква престъпност, корупцията, ако я има, е почти незабележима, има множество църковни програми за безплатно подпомагане - макар и да няма кой знае колко много хора да се нуждаят от тях, защото икономиката на района е доста бързо развиваща се - и хората като цяло са много дружелюбни към всеки, дори бил той и някой напълно непознат имигрант като мен. Моите работодатели са ревностни християни и ходят редовно на църква, и са изключително честни и съвестни към мен, включително когато това не е в техен финансов интерес. Същото се отнася и за клиентите ми - много рядко имам клиенти, които като в България да се "циганят" за дреболии.

Та какви точно са страшните опасности от религията? И кой точно се опасява от религията, ако мога да запитам? Аз бих казал, че единствените, които биха могли да виждат опасност в религията като част от обществения дебат, са хората с престъпни наклонности, които искат повече неморалност и корупция сред държавните служители и обществените организации. За един почтен и честен човек - бил той вярващ или не - който просто иска да работи спокойно в безопасност и да храни семейството си, не виждам да има някаква велика опасност от религията в обществения дебат.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: niboya(at)yahoo.com
Дата: 15.12.2006, 01:21:17
Текст: Обвързването на ислямския фанатизъм с грешките на светското западно общество е нелепо. Нима неспирният тласък на исляма от 7 век насетне и чак до момента, в който техническата революция окончателно поставя на колене една култура, която е унищожила и изчерпила ресурсите на победените от нея населения, е бил породен също от нечий секуларизъм? Повече от притеснително е, че заставайки срещу секуларизма, авторът търси съюзник в исляма. Да не би и той да е жертва на мантрата "трите вери, авраам, общото между нас" и прочее? Притеснителен е и фактът, че човек с интелектуалния потенциал да коментира с широк поглед тенденции простиращи се отпреди неговото раждане и които ще продължат сигурно след смъртта му, не вижда най-очевидното - че ислямът не е вяра. Той е политическа доктрина - това би трябвало един политически или културен коментатор да има като рефлекс в мисленето си. Авторът говори за съкровени чувства/лична вяра, която подрежда обществото и т.н. - ако държите тези неща въобще да ги има, ще заемете по-скоро обратната позиция, тази на светската система срещу например Исляма и никога повече няма да помислите за стаичка за молитва на мюсюлмани в университет.
Каквото и социологично решение да е предлагано за Холокоста например, той има едно единствено обяснение и то с крие в думите на Амос, Еремия, Исая и другите. Каквото и политическо обяснение/оправдание да се дава на ислямския тероризъм, с типичното оплюване на западния свят, той има своето истинско обяснение в това, което приписват на пустинния епилептик лъжепророк. Всеки изследвал тази монументална аберация каквато е ислямът, знае, че зад него стои обещание за унищожение. Унищожение както за гейовете, така и за християни и юдеи (и не почвайте с "хората на книгата" и прочее, а по-добре, както се цитира в статията почерпете знание от опита, от историческия опит, и вижте плодовете на тази политическа доктрина). Затова е изключително късогледо да се критикува секуларизма и да се флиртува с исляма. Нека посрещнем първо тази заплаха, да останем живи, а после ще си поделим социо-баницата, както можем.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: Гаврилов
Дата: 18.02.2007, 20:35:05
Текст: Г-н Цончев,много ценна е Вашата сттия, защото религията просто е една от колоните, които крепят цивилизацията. Някои искат да я махнат,за да им е по-лесно в живота и доста са я подкопали, затова и фасадата е доста напукана.
Искам да Ви обърна внимание върху нещо, което наблюдавам не само при Вас, а и у много от другите истински защитници на истинската свобода,които не сте, за съжаление, толкова много...Защо поставяте движението против Виетнамската война на почетно место в борбата за свобода. Това движение беше против свободата. То забави и нашето освобждение.Както и Новият курс на Рузвелт забави развитието на Америка.Както и Кенеди започна да въвежда социалната роля на държавата. Тези,а и много други исторически факти се оценяват лекомислено, ако мога така да се изразя,може би защото техни носители са били високоуважавани интелектуалци с много заслуги и качества.


--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: Цончо
Дата: 19.02.2007, 00:11:45
Текст: Благодаря за последния коментар. Дадох тези примери, за да покажа, че дори "леви движения" са имали в основата си нещо, което мнозинството от "левичарите" отхвърлят категорично... Освен това в определени случаи, при определени обстоятелства, "лявата политика" е възможно най-добрата; всяко вкостеняване в абсолютни политически доктрини, според мен, е опасно. Добре е да пазим общите принципи; светът е разнообразен, и общите принципи на свободата, такива, каквито аз ги разбирам, позволяват отклонения наляво и надясно... Аз считам, например, че не е необходимо държавата да се отказва напълно от "социалната" си роля или по-скоро вярвам, че когато се налага, силата на държавата трябва да бъде използвана. Друг е въпроса какви опасности крие думичката "налага" (но едно наистина свободно общество би трябвало да знае кога и колко дълго да се лиши от част от свободите си). Би било утопия да вярвам, че човечеството днес, такова, каквото е, може да се справи в един нов свят без "колективния" и по презумция "принудителен" ред, който държавата НАЛАГА.. Това последното не е лично мое мнение или откритие, заел съм го от А. Смит, който преди години ми "отвори очите" за някои неща...

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: Гаврилов
Дата: 24.02.2007, 10:42:43
Текст: Благодаря и аз.Не си представям свободата без този принудителен ред.Той пази нас и собствеността ни от агресията на другите.Когато, обаче има отклонение наляво, например след избори,наистина трябва да намалим свободата за да платим социалната роля с част от собствеността си.
Според мен това не е добре.За мен дясно- ляво е синоним на добре и зле.Бих искал винаги да е дясно, но не всеки мисли като мен, по-скоро повечето хора мислят като Вас.Затова и изборите водят до тези отклонения наляво и надясно.Ако искаме да е само едното трябва да няма избори,но повечето хора искат да има. Значи, предавам се.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: Н. Пенчева; 02.08.2007
Дата: 02.08.2007, 02:01:20
Текст: Материалът много ми хареса. Не е направена разликата обаче, между вярата и църковните институции. Вярата, каквато и да е, ражда духовността, подкрепя съвестта, човещината и пр. Църковните институции, каквито и да са подрепят политиците, манипулират, назидават и пр. Това ние българите си го знаем още от богомилството.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: ММ
Дата: 07.11.2007, 19:49:00
Текст: Г-це Пенчева, богомилството е голям удар срещу българската държавност и срещу православието. Не случайно, след като богомилите са изгонени от България по времето на Цар Петър те се установяват в днешна Босна, където по-късно с лекота приемат Исляма, с всички произтичащи от това съвременни последствия. Духът на богомилството, тоест на отрицанието на нашата собствена държавност и институционалност, както и духът на сиромахомилството, тоест на задушаването на прогреса и на венцехвалене на бедността и мизерията, са пагубни за нашата страна и са живата връзка с нейната предстояща ислямизация. Освен това, християнската вяра, както видяхме, стимулира обществото да еволюира в днешния модерен Западен свят, а Ислямът доведе милиони хора до примитивизъм, фанатизъм, липса на цивилизационно развитие, онеправдаване на жените в обществото и, направо бих казал, диващина и мизерия. Така че, от вяра до вяра има голяма разлика.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Автор: Лора
Дата: 02.12.2008, 21:09:11
Текст: Тази статия разглежда наистина важни въпроси. Бих допълнила, че в днешния все по-виртуализиращ се и глобализиращ се свят границите се размиват, статуквото е под перманентен въпрос, а динамиката и напрежението не спират да нарастват.
Донякъде отговор намерих в идеята на Сфера за "мисловните и догматичните матрици", но както сам казва авторът тя също е само една "мисловна матрица".
матриците са на адрес:
http://research.zonebg.com/
(виж "статии")
Информационната революция промени света, но какво всъщност е информацията...

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------


Автор:
Мнение:

___


--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 2001- 2007 Media Times Review

Рекламирайте в
Media Times Review

--------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------

MTR Blog
Bulgarian secret service implicated in murders of mobsters
Georgi Iliev, the gangster and proprietor of Bulgaria"s Lokomotiv Plovdiv football club, was in jubilant mood as he stepped out of a bar to take a mobile phone call. Hours earlier, his team had pulled off victory in a UEFA Cup qualifying round. His last words to the barman were: "More champagne".
----------------------
още от MTR Blog

--------------------------------------------------------------------------------






Salmonella Peanut Butter Lawyer




Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tolstoist
Категория: Политика
Прочетен: 2089294
Постинги: 1631
Коментари: 412
Гласове: 1176
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930