Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.07.2009 20:48 - За селяните в града-Лев Толстой
Автор: tolstoist Категория: Технологии   
Прочетен: 403 Коментари: 0 Гласове:
0



И затова богатите хора се събират на едно и се наместват в града при подобни като тях богати хора с еднакви потребности и където удовлетворението на разкошните им вкусове старателно се пази от многобройната полиция. Такива коренни жители в градовете са държавните чиновници, около които са се наместили и всевъзможните занаятчии и търговци,, към които се присъединяват и богаташите. Там на богатия човек стига да му скимне за нещо и начаса ще го има. На богатия там му е по приятно да живее още и затова, че там той може да удовлетвори тщеславието си, има с кого да се мери по разкош, има кого да учуди и кого да затъмни. А главно, на богатия му е още и от тая страна по-добре в града, че преди в село му е било неловко и срамно за разкоша му, а сега, напротив даже, неловко и срамно му става, ако не живее разкошно, както всички граждани. Туй, което му се е струвало в село за неловко, тука му се вижда, че така и трябва да бъде. Богатите хора се събират в града и там под покровителството на властта, спокойно употребяват всичко, което е донесено от селата. А селянинът е отчасти заставен да иде там, където богатите постоянно празнуват и употребяват туй, което е взето от него; той отива там, за да се храни от трохите, които падат от масата на богатите, а отчасти пък и като гледа на безгрижния разкош, одобряван от всички живот на богатите, и на него самия му се приисква, да си устрои живота така, че по-малко да работи, а повече да се ползва от труда на другите.
И ето че той отива в града, намества се около богатите и с всички средства се старае да си отнеме назад туй, което му е необходимо, като се подчинява на всички условия, в които го поставят богаташите. Той съдейства за удовлетворението на всичките им прищевки; той слугува на богатия и в банята и в кафенето; кара му файтона, прави му всякакви играчки и моди, слугува даже и на проституцията и полека-лека се научава от богаташа да живее така, като него, т. е. не с труд, а с разни средства да отнема от другите събраните им богатства и така се развращава и загива. И това именно развалено от градското богатство население съставляваше ония бедни, на които аз исках, но не можех да помогна.
И наистина, стига човек да се позамисли върху положението на тия селяни, които дохождат в града, за да спечелят пари за прехрана и за данък, когато виждат навсякъде около си как безумно се пръскат и харчат хилядите и леко спечелени стотици рубли, когато той с тежък труд е длъжен да спечели няколко копейки само, стига да обмисли човек всичко това и ще се зачуди дори, как са останали още работници измежду тия хора и как не се заловят всички за по-леки средства за добиване на парите, като търговия, комисионерство, просия, разврат, мошеничество, па и грабеж дори. Ние, участващите в тези оргии, които стават в градовете, можем да привикнем така към живота си, че дани се струва за твърде естествено да живеем сами в пет огромни стаи отоплени с такова количество брезови държа, достатъчни за готвене и отопление на 20 семейства, да се разхождаме във файтони с два коня и с двама слуги подире ни, да постиламе с килими стълбите си и да харчим по 5-10 хиляди рубли за балове и т. н. Но на човек, комуто са необходими десетина рубли за храна на семейството или комуто вземат и последната овца за данък, такъв човек не може да привикне към това. Ние мислим, че всичко това се струва естествено на бедните хора; има даже и такива наивни хорица, които сериозно говорят, че сиромасите ни са твърде благодари, задето ги прехранваме с разкоша си. Но бедните хора не са лишени от разсъдък, защото са бедни и те размишляват също като нас. Както ние при известието, че някой човек е изгубил в игра 10, 20 хиляди, си помисляме, първо, какъв глупав и нищожен човек ще да е този, който е изгубил без полза толкова пари, като си направя едно здание, което ми е много нужно или като подобря стопанството си, точно така разсъждават и бедните, като гледат как безумно се пръската толкова богатства и толкова по-настоятелно разсъждават така, защото тия пари не им са нужни за фантазии, а за удовлетворение на насъщните им потребности, от които те често са лишени. Ние много се лъжем, като мислим, че бедните не могат да разсъждават така и равнодушно да гледат на заобикалящия ги разкош.
Никога те не са признавали и не признават, че е справедливо, щото едни хора постоянно да празнуват, а други постоянно да постят и работят, а те отначало се удивляват и оскърбяват от това, после се взират в това и като видят,у че този порядък се признава за законен, стараят се и те сами да се освободят от работа и да вземат участие в празника. На едни се удава това и те стават както другите вечно празнуващи, други отчасти се домогват и те до това, а трети пък не успяват и като не могат да достигнат целта си отвикват от работа и пълнят тогава къщите на Ляпинския и Ржановия дом.

ХІV

С мъка дойдох аз до това съзнание, но като го разбрах, аз останах просто ужасен пред туй заблуждение, в което живях. Аз бях потънал до уши в калта и исках да водя другите из нея.
Всъщност, какво исках аз? Аз искам да направя добро на другите, искам да направя така, че хората да не гладуват и мръзнат, а да живеят така, както им е свойствено като на хора.
Аз искам това и виждам от друга страна, че вследствие на насилията и разните хитри наредби и уловки, в които вземам и аз участие, отнема се от работниците необходимото им и неработещите хора, към които и аз принадлежа, се ползват нашироко от труда на другите хора.
Аз виждам, че това ползване от чуждия труд е разпределено така, че колкото по-хитра и сложна е измамата, която употребява самия човек или този, от когото е получил наследство, толкова повече се ползва той от труда на другите и толкова по-малко работи сам.
На първи ред в Москва са Щиглицовци, Дервизи, Морозови, Демидови и Юсупови, после идат крупните банкери, търговци, чиновници, земевладелци. Срлед тях – средните банкери, търговци, чиновници, земевладелци, към които принадлежа и аз. По надолу: съвсем дребните търговци, кръчмари, лихвари, пристави, старши (полицейски) учители, псалтове, надзиратели; след туй идат лакеи, слуги, вратари, файтонджии и пр. и на-после иде вече работният народ – фабричните работници и селяните, числото на които се отнася към първите както 1. Аз виждам, че животът на девет десети от трудещия се народ, по съществото си изисква напрягане и труд, както всеки естествен живот, но че вследствие на всевъзможни хитрости, отнема се от този народ необходимото му и по такъв начин животът му става от година на година по мъчен и по изпълнен от лишения; когато пък нашият живот, т. е. животът на нетрудещите се хора, благодарение на съдействието на науката и изкуствата, насочени към тая цел, става от ден на ден все по охолен, по привлекателен и по осигурен. Аз виждам, че днес животът на работната класа и особено на старците, жените и децата принадлежащи към тази класа, просто гние от пресилена и несъответствена работа и че животът им не е осигурен даже и откъм най-необходимите неща, а наред с това животът на нетрудещото се съсловие, към което и аз принадлежа, от година на година се препълва с повече разкош и излишества и става все повече и повече осигурен и най-после в лицето на своите щастливци, към които се числя и аз, е стигнал до такава степен на сигурност, за каквато в старо време са мечтали само във вълшебните приказки, в които се разказва за един, който имал кесия с една неразменяема рубла, т. е. животът ни е дошъл до това положение, при което човек не само че съвсем се освобождава от закона на труда за подържане на живота си, но и ма и възможност да се ползва без труд от всичките блага на живота и да предава на децата си или комуто му скимне тази кесия с неразменяемата рубла. Аз виждам,  



Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tolstoist
Категория: Политика
Прочетен: 2074792
Постинги: 1631
Коментари: 412
Гласове: 1176
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031