Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2015 14:35 - Мисли на Толстой-дневници
Автор: tolstoist Категория: Политика   
Прочетен: 1011 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 08.01.2015 14:38


) Само тогава можеш да разбереш и почувстваш Бог, когато ясно разбереш нереалността на всичко материално.

20) Най-ужасното от всичко: пиянство, вина, игри, корист, политика, изкуства, влюбване. С такива хора не бива да се говори, докато не се наспят. Страшно.

10 ноември 1897. 2) Най-обикновеното съждение за християнството, особено у новите ницшеански мислители е, че християнството е отричане от собственото достойнство, слабост, покорност. А е точно обратното:  истинското християнство изисква преди всичко висше съзнание за своето достойнство, страшна сила и непоколебимост.

3) Вървях из селото, заглеждах се в прозорците. Навсякъде бедност и невежество, и мислех за предишното робство. Преди бе видима причината, видна беше веригата, която ги държеше вързани, а сега не е верига, и в Европа са само влакънца, но са толкова много, колкото тези, с които са вързали  Гъливер. У нас все още са видни връвчици, е добре – върви, а там влакънца, но така здраво държат, че великанът - народът не може да помръдне. Спасението е едно: да не се ляга, да не се заспива. Измамата е толкова силна и толкова ловка, че често виждаш, как тези самите, които са изсмуквани и погубвани, страстно защитават изедниците и се нахвърлят върху тези, които са против тях. Ние имаме цар.

2 декември 1897. 2) Разговарях с Душан. Той каза, че тъй като неволно е станал мой представител в Унгария, то как трябва да постъпва. Зарадвах се на сгодния случай да му кажа и поясня, че да се говори за толстоизъм и да се търси моето ръководство, да се пита за моето решение на въпросите, е голяма и груба грешка. Никакъв толстоизъм и мое учение не е имало и няма, има едно вечно, всеобщо, всемирно учение за истината, за мен, за нас особено ясно изразено в евангелията. Това учение призовава човека да признае Богу своята синовност и оттам своята свобода или робство (назовете го както искате); свобода от влиянието на света и робство пред Бога, пред Неговата воля.

11 декември 1897. През това време се изясни положението на Грот. Той е душевноболен като всички хора – нехристияни.

29 декември 1897. Получени са заплашващи ме с убийство писма. Жалко, че има хора, които ме ненавиждат, но това малко ме интересува и съвсем не ме безпокои.

 

1898 г.

 

4 януари 1898. Нужно е да запиша само едно: това, че всеки живот е безсмислен, с изключение на този, който има за цел служенето на Бога, служенето на извършването на недостъпното за нас дело Божие.

13 януари 1898. 2) Всеки един от нас е светлина, божествена същност, любов, Божи син, заключен в тяло, в граници, в цветен фенер, който сме изрисували с нашите страсти, привички, тъй че всичко, което виждаме, виждаме само през този фенер. Не можем да се надигнем, за да погледнем извън него, защото отгоре има също такова стъкло, през което виждаме и Бога, през изрисуваното от нас стъкло. Единственото, което можем – да не гледаме през стъклото, а да се съсредоточим в себе си, да осъзнаваме своята светлина и да я разпалваме. И това е единственото спасение от измамите на живота, от страданията и съблазните. И това е радостно и винаги възможно. Аз го правя. И е хубаво.

3 февруари 1898. 10) Това, че целият живот е самоусъвършенстване, усъвършенстването на безсмъртната душа е единствената цел на човешкия живот, е справедливо, защото всяка друга цел, предвид смъртта – е безсмислена.

19 февруари 1898. Общото впечатление от тази статия „за науката” е разкаяние. Чувствам, че това е истина, че трябва да се каже, но ми е болно, че оскърбявам, огорчавам много добри, заблудени хора. Очевидно 0,999 няма да разберат, в името на какво осъждам нашата наука, и ще бъдат възмутени. Трябваше да я направя с по-голяма доброта. И в това съм виновен, но вече е късно.

21 март 1898. 6) Социалистите никога няма да унищожат бедността и несправедливостта, неравенството на способностите. По-умните и по-силните ще използват по-глупавите и по-слабите. Справедливост и равенство на благата не могат да бъдат постигнати с нищо по-малко от християнството, т.е. себеотричане и признаване за смисъл на своя живот – служенето на другите. 

8) Умните социалисти признават, че за постигането на тяхната цел, главната работа е в умственото и физическо издигане на работниците. А това може да се направи само с религиозно възпитание, а те не го признават, и затова цялата им работа е безполезна.

9) Търсете Царството Божие и неговата истина, а останалото ще се прибави, това е единственото средство за постигане целите на социализма.

13) Колко би било хубаво да се напише художествено произведение, в което ясно да се покаже променливостта на човека, това, че един и същ човек може да бъде ту злодей, ту ангел, ту мъдрец, ту идиот, ту много силен човек, ту най-безсилното същество.

12 юни 1898. 5) Непротивенето на злото е важно не само затова, защото човек трябва да постъпва така заради самия себе си, за достигане на съвършенство в любовта, а защото само непротивенето прекратява злото, поглъща го в себе си, неутрализира го, не позволява да отиде по-нататък. Действеното християнство не е в това, да се прави, да се твори християнство, а в това – да се поглъща злото.

12) Как странно и тежко ми действа като гледам моите деца, владеещи земята и заставящи народа да работи. Като угризение на съвестта. И това не е разсъждение, а чувство, и то много силно. Виновен ли съм, че не отдадох земята на селяните? Не зная.

14) Нищо не може да спаси човечеството от тази измама, в която е хванато от властта. Само религиозното чувство може да даде отпор и да победи.

28 юни 1898. Поша заминава за Швейцария, а Буланже - за България.

20 юли 1898. 1) Живот за себе си – мъка, и затова, че искаш да живееш за илюзии, за това, което го няма и не може да бъде не само щастливо, но изобщо не може да бъде. Все едно да обличаш и храниш сянката. Животът е само извън теб, в служене на другите и то не в служене на близки и любими – това пак е за себе си, а в служене на тези, които не обичаш, още по-добре в служене на врага. Помогни ми, Господи. Ужасна заблуда е да се смесва половата любов, любовта към децата, към приятелите, с любовта към хората чрез Бога, към хората, към които си равнодушен, а  още повече към враговете, т.е. към заблудените хора.

3 август 1898. 4) Даже ако се случи това, което Маркс предсказва, то ще се случи само това, че деспотизмът ще се премести. Преди са властвали капиталистите, а после ще властват разпоредителите работници.

5) Грешката на марксистите (и не само тяхната, а и на всички материалистически школи) е,  че те не виждат това, че животът на човечеството се движи от ръста на съзнанието, движението на религията, все повече и повече ясно, общо, удовлетворяващо всички въпроси за разбирането на живота, а не икономическите причини.   

6) Главната недообмисленост, грешка в теорията на Маркс е в предположението за това, че капиталите ще преминат от ръцете на частни лица в ръцете на правителството, а от правителството, представляващо народа, в ръцете на работниците. Правителството не представлява народ, а също частни лица, имащи власт, малко по-различни от капиталистите, отчасти съвпадащи с тях. И затова правителството никога няма да предаде капитала на работниците. Че правителството представлява народ, е фикция, лъжа. Ако би имало такова устройство, при което правителството действително да изразява волята на народа, то в такова правителство не би имало нужда от насилие, т.е. не би имало нужда от правителство в смисъл на власт.

11) Голямо заблуждение е да се мисли, че човешкият разум е съвършен и може да му открие всичко. Ограничеността на разума е видна най-очевидно в това, че човек не може да разреши (и ясно вижда, че не може) задачата за безкрайността: след всяко време има друго време, след всяко пространство има друго пространство, след всяко число има друго число, така че всичко временно, пространствено е непознаваемо.

13) Моля се Богу да ме избави от страданието, което ме измъчва. А страданието ми е изпратено от Бога, за да ме избави от злото. Стопанинът шиба с камшик добичето, за да го изгони от горящия двор и да го спаси, а добичето се моли да не го шибат. 

17) Всички хората са заети с три работи: 1) да се хранят, т.е. да поддържат своето съществуване, 2) да се плодят, да поддържат съществуването на рода и 3) да изпълняват това, за което са изпратени в света, да установяват Царството Божие, средството за което е едно – самоусъвършенстване. Почти всички хора са заети с първите две дела, а забравят последното, което всъщност е единственото истинско дело.

24 август 1898. 4) Често си мисля, че светът е такъв, какъвто е, само затова, защото съм така отделен от всичко останало. Само когато свърши отделянето ми от ВСИЧКО, пределите ще се разкъсат и ще се установят други, така светът ще стане за мен съвсем друг.

7) Егоизмът, целият егоистичен живот, е законен само дотогава, докато не се пробуди разумът; а когато е пробуден, то егоизмът ще е законен само в такава степен, в която е нужен за да поддържаш себе си, като оръдие, нужно за служене на хората.   Предназначението на разума е да служи на хората. В това е и целият ужас, че го употребяват за служба на себе си.

2 ноември 1898. Юбилеят не беше тъй противен и тежък, колкото очаквах. Продажбата на повестта и получаването на дванадесетте хиляди рубли, които дадох на духоборите, се уреди добре.

14 ноември 1898. 9) Гледаш хора, целуващи икона, свиращи се под нея, обожаващи я и боящи се от нея. Ако хората могат да бъдат измамени така, то няма измама, на която да не се поддадат.

11) Бог се проявява в нас чрез съзнанието. Докато няма съзнание, няма и Бог. Само съзнанието дава възможност за добро, въздържание, служение, самопожертване.

 

1899 г.

 

2 януари 1899. 1) Искаме да познаваме Бога, без да познаваме Неговите закони. А можем да знаем само закони, и за Бога, за Неговото съществуване, заключаваме само затова, защото има закони, затова трябва да има и законодател.

26 юни 1899. 15) Трябва винаги да се помни, че няма друг смисъл на живота, няма друг начин да се намери радост в живота, освен изпълнявайки Неговата воля. И как би могло да се живее спокойно и радостно!

16) По време на болест да се изпълнява Неговата воля, готвейки се за преминаване в друга форма.

17) Струва ни се, че истинската работа е работа по нещо външно – да се произвежда, да се събира нещо: имущество, дом, животни, плодове, а да се работи над своята душа – това е просто така, фантазия, когато всяка друга работа, освен работата над собствената душа, усвояването на добри навици, всяка друга работа е празна работа.

20) Правителствената машина е страшна машина. Ако разбирахме ясно опасността от нея, никога не бихме допуснали нейното образуване.

22) Човечеството е огромно животно, което търси и не може да намери това, което му е нужно. Много бавно впечатленията извикват афекти, а афектите се предават на мозъка, и мозъкът предизвиква действия. Деятелността на социалисти, либерали и революционери, това са опити да се галванизира, животното да се застави да действа, възбуждайки двигателните нерви и мускули. А има само един орган, който може да произведе всичко, ако е цял – това е главният мозък в животното, в народа – религията.   

40) Уж всички сме съгласни, че е свободен само този, който е преборил страстите, а после, знаейки това, полагаме сериозни грижи за освобождението на хората, изпълнени със страсти.

28 септември 1899. 11) Всичко, което живее без съзнание, както живея аз, когато спя, както съм живял в утробата на майката, живее нематериално, т.е. не познава материята, а живее. Та животът е нещо духовно. Стараейки се да си спомня своето състояние до преди сънанието, на прага на съзнанието – аз познавам само чувството на тежест, доволство, наслаждение, страдание, но нямам понятие за своето или нечие чуждо тяло. Понятието за тяло (материя) се явява само тогава, когато се появява съзнанието. Понятието за тяло се явява само затова, защото съзнанието дава да се разбере, че в него присъства началото на всичко (духовно). И в същото време, щом осъзнавам, че съм начало на всичко, осъзнавам и това, че не съм цялото начало, а част от него. И точно тази частичност, пределите, отделящи ме от всичко, осъзнавам телом: чрез своето тяло и телата, които ме обкръжават.

16) Ту съм простият човек Лев Николаевич, животно, ту съм посланик на Бога.

17) Човекът е извънвременно и извънпространствено същество, което осъзнава себе си в условията на пространство и време.

2 октомври 1899. 1) Отделността, невсеобхватността на нашето „аз” се изразява в това, че признаваме себе си за част от движеща се материя: част от материята, с която се отъждествяваме, ни дава понятието за пространство; част от движението, с която се отъждествяваме, ни дава понятието за време. Или иначе. Не можем да си представим себе си като част от материята по друг начин, освен в пространството; не можем да си представим себе си като част от движението по друг начин, освен във времето. Пространството произлиза от невъзможността да си представим два или много предмети извън времето. Времето произлиза от невъзможността да си представим два, много предмети извън пространството. Пространството е възможност да си представим два, много предмети в едно и също време, времето е възможност да си представим два, много предмети в едно и също пространство (един излиза, друг влиза).

Не би могло да има разделение само в пространството извън времето. Ако нямаше време (движение), всички предмети в пространството щяха да бъдат неподвижни и щяха да съставляват не много предмети, а едно неразделно, изпълнено с материя пространство. И не би могло да има разделение само във времето извън пространството. Ако нямаше пространство, не би могло да има движение, и „азът” не би могъл да се отдели от всичко останало.  

Моето тяло, осъзнавано от мен като „аз”, и познаващо всичко останало, е една движеща се в определено време част от материя, заемаща определено пространство.

Не е хубаво, не е ясно, а може би и невярно.




Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tolstoist
Категория: Политика
Прочетен: 2073833
Постинги: 1631
Коментари: 412
Гласове: 1176
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031